هر آنچه درباره سفر به باکو باید بدانید

مطالب عمومی سری اول

کشور آذربایجان، ظرف یه دهه گذشته یکی از مقصدهای پر مخاطب ایرانیان در میان کشورای همسایه شمالی بوده و پایتخت این کشور که به شهر باد و آتیش معروفه، در فهرست پایتختای جذاب واسه گردشگری ارزون قرار داره.
فقط در تعطیلات نوروز ۹۶، بیشتر از ۴۶ هزار نفر از هموطنان  به این کشور سفر کردن. ده ها جاذبه گردشگری باکو، دلیل شده تا این شهر، مقصد گردشگری واسه سلایق جور واجور ایرانیان باشه.

وجود تعداد خیلی از پارک‌های ساحلی و برگزاری برنامه‌های زیاد هنری از جمله موسیقی، تئاتر و اپرا جاذبه خاصی به باکو که لونلی پلنت از اون به عنوان پاریس کوچیک یاد کرده، داده ‌است. بخش قدیمی شهر باکو همراه با برج و حصار قلعه شهر خوب از سده‌های میونه به‌جا مونده و یکی از آثار ثبت شده در یونسکو به عنوان میراث فرهنگ جهانیه.

اولین پرواز مستقیم تهران- باکو هم در تاریخ ۲۷ خردادماه ۱۳۹۵ هم‌زمان با مسابقات فرمول یه گشایش شد.
شرکت هواپیمایی آتا برابر قرارداد همکاری دو کشور ایران و آذربایجان که در سال ۲۰۱۶ به امضای روسای جمهور دوکشور رسیده، به عنوان ایرلاین منتخب جهت ایجاد خط پروازی بین دو کشور تعیین شده.

در این مورد یه فروند هواپیما (ایرباس A۳۲۰) خاص این قرار گرفته و در روزای دوشنبه و پنج شنبه در مسیرهای نام‌برده پرواز می‌کنن و در کنار اون خط پرواز دیگری بین تبریز و باکو برقرار شده.

اگه می خواید تا در روزای باقیمونده از بهار، سفری به باکو داشته باشین یا از الان به فکر برنامه ریزی باکو گردی هیجانی در تابستون داغ ۹۶ هستین، گزارش امروز سرویس گردشگری ما، شما رو با چیزی که در این سفر به اون نیاز دارین، تا حدودی آشنا می کنه.

 

با باکو گردی امروز ما همراه باشین.

 

پیشنهادات باکو گردی

همونطور که میدونید، گردشگری دیجیتالی، نقش مهمی در پیشرفت مقصدهای گردشگری در سراسر جهان داشته و در روزگار امروز که به عصر دهکده جهانی معروفه، سفر به نقاط جور واجور جهان بدون نوت بوک و دسترسی به اینترنت و در اختیار داشتن گوشیای هوشمند مجهز به شکلای جور واجور و اقسام اپای هیجانی در گردشگری، گر چه نشدنی نیس، اما بسیار سخته.

یه گوشی هوشمند در سفرهای داخلی و بین المللی، بهترین و مستند ترین مشاور شما در طول سفر بوده و جدید ترین و بهترین اطلاعات ممکن رو درباره مقصدهای گردشگری، مکانای اقامتی و دیدنی و حتی شرکت در رویدادهای فرهنگی و هنری و اجتماعی رایگان شهر مقصد رو بهتون میده.

وب سایتای مطرح گردشگری و حتی توریسم بلاگرا، امروزه در رونق گردشگری دیجیتالی و ارائه راهنمای رایگان و به روز مقصدهای گردشگری به جهانگردان، نقش زیادی اجرا می کنن و البته از این راه هم، درآمد دارن. در واقع یکی از راه های درآمد زایی دیجیتالی و دورکاری و کارآفرینی دیجیتالی، همین معنی گردشگری دیجیتالیه.

اگه قصد باکو گردی در روزا و هفته های آینده دارین، پیشنهاد می کنیم که از ایونتای بین المللی هفتگی و ماهانه رایگان و غیر رایگانی که جامعه مهاجران بین المللی در پایتخت آذربایجان تدارک دیده یا می بیننن، باخبر شده و از فرصت شرکت در این برنامه های فرهنگی و هنری استفاده کنین.

واسه باخبر شدن از ایونتایی که مهاجران و گردشگران بین المللی در باکو تدارک دیده ان، کافیه به عضویت رایگان سایت درآمده و با مشاهده این لینک، در جریان فهرست رویدادهای جور واجور این شهر در ایام جور واجور سال قرار بگیرین.

همونطور که در تصویر بالا مشاهده می کنین، در بعضی از رویدادهای غذایی و فرهنگی و هنری بین المللی در شهر باکو، بیشتر از ۱۶۰ گردشگر خارجی از ده ها کشور جهان شرکت می کنن. پس در صورت سفر به باکو، از این فرصت هیجانی و جذاب که بستر تعامل شما با گردشگران دیگه کشورها رو هم جفت و جور می کنه،‌ استفاده کنین.

البته این جور نیس که تنها گردش در باکو، مخصوص رستوران گردی و کافی شاپ گردی با مهاجران و گردشگران بین المللی باشه که در ایونتا با هم آشنا می شن.
بلکه شما می تونین در جریان فرصتای گردشگری شهری مانند موزه گردی و گالری گردی و سینما گردی و دیگه فرصتای گردشگری هیجانی در باکو و شهرهای دور و بر قرار بگیرین.

از راه انجمنای باکو در سایت اینترنیشن، میتونین تا با انجمنای محلی و بین المللی فعال در این شهر هم تعامل کنین و نیازای اطلاعاتی  خود رو درباره مسائل جور واجور، در مدت اقامت در این شهر قشنگتر، دریافت کنین.

علاوه بر این، اگه قصد گردشگری خودمونی دارین و می خواین مثل کوله پشتی گرده ها (backpachers)، سیر آفاق و انفس در باکو داشته باشین و می خواد در هزینه ها صرفه جویی شه، جامعه میزبانای رایگان کوچ سرفینگ، این فرصت رو واسه شما جفت و جور می کنه تا در خونه یکی از میزبانای مهمون نواز شهر باکو، یک یا چند شب رو اقامت کنین.

البته این کار به شرط تایید درخواست شما در سایت کوچ سرفینگ به وسیله یکی از میزبانای آذربایجانیه و عاقبتای جور واجور امنیتی و اجتماعی و امثالهم رو خودتون باید قبول کنین. به هر حال، حالا ده ها میلیون میزبان مهمون نواز در سراسر جهان، آماده میزبانی رایگان از گردشگران هستن. اینم فرصتی در گردشگری هیجانیه که در شهر باکو هم در اختیار گردشگران بین المللی قرار داره.

واسه به کار گیری خدمات couchsurfing، باید به عضویت سایت (رایگان) درآمده و وارد بخش باکو شده و در جریان آگهی  میزبانای رایگان و هم اینکه اتفاقای که در هفته های آینده در این شهر واسه گردشگران داخلی و بین المللی تدارک دیده شده، استفاده کنین.

اگه درباره سفر به باکو و مقصدهای گردشگری، تفریحی، گالری گردی و موزه و مکانای اقامتی اون، هنوز اطلاعات کافی ندارین و یا دو دل هستین، سری به درگاه معروف گردشگری جهان بزنین و در بخش باکو، اطلاعات لازم رو بدست بیارین.

در سایت تریپ ادوایزر، بیشتر از ۳۳۳ هزار پیشنهاد و نظر درباره سفر به نقاط جور واجور آذربایجان به خصوص باکو ارائه شده که می تونه راهنمای فوق العاده هیجانی و رایگانی واسه مسافران حال و آینده باکو باشه. با عضویت رایگان در این درگاه، می تونین در جریان نظرات و دیدگاه های باکو گرده های حرفه ای و آماتور و حتی شهروندان باکو قرار بگیرین و هر سوالی که در ذهنتون درباره این شهر پیش اومده رو با این کاربران در میان بذارین.

نوشته دیگر :   هارد باکس : استفاده از جعبه های زیبا و شکیل برای جذب مشتری

همونطور که در تصویر بالا مشاهده می کنین، بیشتر از ۸ هزار پیشنهاد واسه اقامت در مکانای جور واجور لوکس و غیر لوکس در شهر باکو در اختیار گردشگران قرار داره.
هم اینکه کارایی که بهتره در سفر به این شهر، حتما انجام بدین (THINGS TO DO)، با ۱۱ هزار پیشنهاد باحال، در اختیار شما قرار داره.

اگه قصد رستوران گردی در این شهر قشنگتر با غذاهای خوشمزه فرنگی و آذربایجانی دارین، بیشتر از ۱۲ هزار پیشنهاد به وسیله افراد جور واجور در دسترس شما قرار گرفته که از اون میشه واسه وعده های نهار و شام در مدت اقامت در باکو استفاده کرد.

در انجمن اختصاصی باکو در درگاه ترپپ ادوایزر، حالا بیشتر از ۳۰۰ پست به اشتراک گذاشته شده که می تونه پاسخگوی نیازای اطلاعاتی شما در سفر به سرزمین باد و آتیش باشه.

اگه در سفر به باکو و دیگه شهرهای کشور تاریخی و دیدنی آذربایجان، همسفر می خواین یا می خواین درگاهی در اختیار شما باشه تا اگه نیاز به خرید یا فروش جنس یا کالا یا خدماتی شدید، فوری بتونین فروشنده و عرضه کننده و مشاوران جور واجور رو در اختیار داشته باشین، دنیای لونلی پلنتیا، انتخاب خوبی میشه.

با عضویت رایگان در این سایت، میتونین تا همسفر (TRAVEL BUDDY) پیدا کرده و در آذربایجان گردی، تنها نباشین. هم اینکه با ارسال پست در انجمنای اختصاصی باکو در لونلی پلنت، در جریان نظرات و دیدگاه های دیگه گردشگران در سفر به این کشور قرار بگیرین.

اگه می خواین خودتون یه سفر مقرون به صرفه و خودمونی و غیر لوکس به باکو داشته باشین، درگاه BOOKING با معرفی بیشتر از ۱.۳ میلیون هل و آپارتمون در سراسر جهان، این فرصت رو بهتون میده تا با امکانات اقامتی در رنجای جور واجور قیمتی و مکانی در باکو آشنا شده و نسبت به رزرو این اماکن دست به کار شین.

اگه کارت اعتباری ارزی داشته باشین یا از خدمات شرکتای پرداخت مجازی رسمی ایران که گواهی نماد اعتماد الکترونیک رو دارن استفاده کنین، این فرصت واسه شما جفت و جور می شه تا بتونین نسبت به رزرو محل اقامت دست به کار شین. بعضی وقتا این سایت، خدمات اقامتی جورواجور خود رو با تخفیفای قابل توجه ای همراه کنه که سفری ارزون رو واسه گردشگران در نقاط جور واجور دنیا به ارمغان می آورد.

اگه به دنبال محلای اقامتی ارزون در سایت دیگه هستین، سایت بین المللی hotel رو تقدیم حضورتون می کنیم.

از جمله پیشنهادات دیگه ما واسه باکو گرده های تابستونی و پاییزه، به کار گیری درگاهای گردشگری تخصصی در مورد باکو هست که از اون جمله میشه به درگاه آذربایجان تراول (درگاه رسمی گردشگری آذربایجان)، ویکی تراول و باکو اکسپلورر اشاره داشت. البته وزارت گردشگری آذربایجان هم واسه کسایی که به دنبال فرصتای گردشگری واسه سرمایه گذاری در این کشور هستن، انتخاب خوبی میشه.

حال با این لینکایی که ارائه کردیم، نگاهی داریم به ملزومات سفر به آذربایجان و مروری بر هزینه ها و معرفی مقصدهای گردشگری این کشور.

اولین ملزومه سفر به باکو، گذرنامه س که بدیش اینه بعضی از هموطنان، اعتبار داشتن یا نداشتن این وسیله خیلی مهم سفر رو معمولا چند روز قبل از عزیمت، مورد بررسی و بررسی قرار میدن.

باید توجه داشت که جهت خروج از مرز، گذرنامه ای که تنها چند هفته به اتمام اعتبار ۵ ساله اش باقیه، گذرنامه معتبر نیس و شاید از خروج مسافر از مرزهای زمینی و هوایی جلوگیری شه.
پس، در اسرع وقت نسبت به تمدید گذرنامه دست به کار شین.

دریافت گذرنامه

بر خلاف یه دهه پیش که دریافت گذرنامه زمان زیادی رو صرف می کرد، حالا میشه ظرف کم تر از ۵ روز، گذرنامه جدید گرفت. مگه اینکه شرایط عمومی گذرنامه رو فرد درخواست کننده نداشته باشه. مثلا در لیست ممنوع الخروجیای مالیاتی یا قضایی باشه و امثالهم.

 

هزینه های دریافت گذرنامه به توضیح زیره:

 

  • هزینه ۱۰۰ هزار ریالی واسه دریافت شناسه

  • هزینه ۳۷۵۰۰۰ ریالی واسه مشکلات شهرداری
  • هزینه ۷۵۰ هزار ریالی واسه خزانه داری استان واسه تعرفه ارسال گذرنامه
  • هزینه ۲۹۳۰۰۰ ریالی واسه خدمات دفاتر پلیس +۱۰ و هزینه پست.

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به درگاه پلیس مراجعه کنین.

روشای سفر به آذربایجان

آذربایجان از جمله کشورای همسایه ایران بوده و سفر به این کشور با هواپیما، اتوبوس و حتی خودرو شخصی خیلی راحت شدنیه. شما می تونین با ترانزیت کردن خودرو خود، سفر زمینی جذابی رو به باکو و حتی ایروان و تفلیس گرجستان و تا استانبول ترکیه برنامه ریزی کنین و چند کشور رو در عرض ۲ هفته بازدید کنین.

اما بعضیا علاقمند هستن تا با ثبت نام در تورهای آذربایجان گردی که در ایام بهار و تابستون، مخاطبان بسیار داره، رهسپار سرزمین باد و آتیش شن. تورهای باکو، مثل تورهای سفر به دوبی، چند روزه س. آخر تا یه هفته. اگه بیشتر بخواین بمونین، باید هزینه های اقامت اضافی در هتل و حمل و نقل رو خودتون پرداخت کنین.

سفر زمینی به باکو، با در نظر گرفتن خودرو و محل اقامت، شرایط مختلفی داره.
واسه اقامت چند شب در باکو با سفر زمینی، شما به بیشتر از ۲ میلیون تومن نیاز دارین. اگه چند نفره سفر کنین، بعضی از هزینه ها مانند اقامت در هتل و هزینه بنزین و امثالهم، سر شکن شده و سفری مقرون به صرفه تر از سفر تکی رو واسه شما به ارمغان میاره.

مسیرهای هوایی که بخشی از تردد هموطنان به باکو رو تشکیل میده، قیمتای متنوعی داره که معمولا از ۱ میلیون تومن شروع و بعضی وقتا تا ۳.۵ میلیون تومن واسه اقامت در هتل لوکس ۵ ستاره باکو شامل می شه.

هزینه های بلیط هواپیما از مقصد تهران و تبریز به باکو، با در نظر گرفتن شرایط فصلی و تردد مسافران و هم اینکه نوع ایرلاین، فرق داره.
اما معمولا هزینه بلیط رفت و برگشت تهران-مشهد و تبریز به باکو، بیشتر از ۱ یا ۱.۵ میلیون تومن نیس.

اگه خواهان سفر به باکو با وسیله ای به جز هواپیما، اتوبوس و خودرو شخصی هستین، حتما قطار انتخاب شما میشه. قطار مستقیمی از راه تهران به باکو وجود نداره. اما در کشور آذربایجان، از مرز آستارا با شهر باکو، قطار شبونه ای هست که با کمتر از ۳۰ دلار میشه بلیط اونو جفت و جور کرد.

اتوبوسای سفر به باکو هم در سال جدید، تعرفه های متفاوتی نسبت به سال قبل دارن. این اتوبوسا از ترمینال غرب حرکت می کنن. از آستارا تا باکو، حدود شش ساعت بطول میرسه. ولی شما با مناظر زیبایی روبرو میشین که سفر هوایی این فرصت رو به شما نمیده.

از تهران به باکو، تعرفه قیمتی که شرکت سیما سفر ارائه کرده، ۱۵۰ هزار تومنه که همین قیمت واسه VIP شرکت دیدار سیر گیتی، ۲۰۰ هزار تومن اعلام شده.
هر دو اتوبوس هم ساعت ۲۲ تهران رو به مقصد باکو ترک می کنن.

راه دیگه اون هستش که اگه تو تهران هستین، با حدود ۵۰ هزار تومن به آستارا برید و از اونجا، با حدود ۴۰ هزار تومن، سوار اتوبوس آستارا باکو بشوید.

واسه اینکه بخواین با خودرو شخصی به آذربایجان سفر کنین، قبل از خروج از کشور باید مواردی رو در نظر داشته باشین:

    • هزینه دریافت گواهینامه بین المللی یکساله: حدود ۹۵ هزار تومن.
  • هزینه پلاک بین المللی : ۲۸۸ هزار تومن
    • هزینه دریافت دفترچه مالکیت یا کارت مالکیت بین المللی: ۸۷ هزار تومن
  • هزینه دریافت برچسب CD-IR: ۴ هزار تومن

 

    • هزینه مشکلات خروج از مرز زمینی: ۲۵ هزار تومن

 

  • هزینه دریافت مجوز خروج از کشور: ۱۸ هزار تومن

    • هزینه مجوز ورود به کشور خارجی: ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومن که بسته به تعداد برگه ها فرق داره.

 

  • بیمه ۱۰ روزه ماشین: حدود ۱۰۰ هزار تومن

 

همونطور که مشاهده می کنین، سفر با خودرو، هزینه های زیادی داره اما اگه با دوستان و آشنایان سفر کنین، هزینه سرشکن می شه.
البته طبق مشاهدات عینی بعضی از گردشگران زمینی، ماموران آذربایجانی بعضی وقتا از مسافران، درخواست وجوهی رو به دلایل جور واجور می کنن. اما این بحث در سالای گذشته کمتر مشاهده می شه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که مشکلات خروج از کشور در شعب بانک ملی سراسر کشور قابل پرداخته.

سفر زمینی به آذربایجان

واسه سفر به آذربایجان به صورت زمینی، از مرز بیله سوار و مرز آستارا می تونین استفاده کنین. از مرز بیله سوار تا باکو، حدود دویست کیلومتر فاصله پیش روی شما هستش.
از مرز آستارا، اما فاصله بیش تره و به حدود ۳۵۰ کیلومتر می رسه.

دریافت روادید سفر به آذربایجان

واسه دریافت روادید سفر به آذربایجان، باید به سفارت مراجعه کنین. اما اگه با تور سفر کنین، موسسات گردشگری مجاز، کار دریافت روادید رو واسه شما انجام میدن.
سفارت آذربایجان، تو تهران و تبریز نمایندگی داره و هزینه دریافت روادید رو ۲۰ دلار اعلام کرده.

دادن ۲ قطعه عکس و کپی از صفحات گذرنامه و بیمه نامه مسافرتی هم از جمله مواردیه که هنگام دریافت روادید باید در اختیار داشته باشین. دریافت روادید از سفارت آذربایجان تو تهران حدود ۷ روز کاری زمان میبره. با امید به اینکه تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیس، رژیم لغو روادید بین تهران و باکو مثل ایران و روسیه و گرجستان در سالای گذشته، منعقد شه.

نشانی سفارت آذربایجان تو تهران: خیابون پاسداران، خیابون نیستان سوم، کوی رستوان شماره ۱۶

نشانی سرکنسولگری آذربایجان در تبریز: تبریز، بلوار ولیعصر- خیابون عارف

البته توجه کنین که از اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی، دریافت روادید الکترونیکی از سفارت آذربایجان واسه هموطنان آماده شده و شما می تونین با مراجعه به این نشانی و کامل کردن فرم مربوطه، روادید الکترونیکی دریافت کنین که حدود ۳۰ دلار هزینه در بر داره.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که درگاه اشاره شده، درگاه رسمی دولت آذربایجان بوده و از ورود به سایتایی غیر از این نشانی دوری کنین.

دریافت روادید از راه موسسات گردشگری، دوبل هزینه سفارتخانه رو به دنبال داره.
ولی معمولا ظرف ۷۲ ساعت روادید رو دریافت می کنین.

واحد پول آذربایجان

واحد پول آذربایجان مثل واحد پول مالزی و تایلند و سوئد و کشورای اروپایی و حتی ترکیه و امارات، به دلیل تعدد سفر ایرانیان به این نقاط از آسیا و قاره سبز، شناخته شده.

منات، تقریبا ۲۰۰۰ تومن قیمت گذاری می شه.

اسکناسای ۱ مناتی (خاکستری رنگ)، ۵ مناتی (نارنجی)، ۱۰ مناتی (آبی)، ۲۰ مناتی (سبز رنگ)، ۵۰ مناتی (زرد رنگ) و ۱۰۰ مناتی (ارغوانی) در دسترسه.

البته سکه های:‌۱-۳-۵-۱۰-۲۰ و ۵۰ مناتی هم هست که باید مراقب اونا باشین. چون که مثلا یه سکه ۵۰ مناتی، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومن ارزش داره! مثل ۱۰ کرونی سوئد که این روزا ۴۵۰۰ تومن قیمت داره.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که در  هنگام برگشت از باکو، تا امکان داره، همه سکه های خود رو خرج کنین و اگه پول اضافی واسه شما موند، اسکناس باشه تا بتونین در صرافیای داخلی به ریال تبدیل کنین. چون که صرافیا، معمولا به خرید ارز به صورت سکه، میلی ندارن.

اگه حوصله تبدیل ارز رو ندارین، می تونین از شرکتای قانونی ارسال کارت اعتبار ارزی بین المللی استفاده کنین تا در خودپردازها یا پایانه های فروشگاهی آذربایجان، از کارت بین المللی استفاده کنین.

هزینه های حمل و نقل درون شهری در باکو

حمل و نقل درون شهری در باکو، یکی از بخشای هزینه ای روزمره هموطنان در سفر به این شهر رو تشکیل میده. سیستم بلیط الکترونیکی در باکو دلیل می شه تا شما با BAKI KART بتونین در ایستگاه مترو و ایستگاه های اتوبوس، نسبت به جفت و جور بلیط استفاده کنین.

کارتای پلاستیکی، توانایی شارژ زیاد رو داره و هزینه اون حدود ۲ مناته. کارت کاغذی هم مانند بلیط مترو تهران هست که غیر قابل شارژه و ۱ منات قیمت گذاری شده.
البته هر سال، این قیمتا تغییر می کنه و واسه به دست آوردن جزییات بیشتر باید به سایت رسمی شرکت مترو و اتوبوس باکو مراجعه کنین.

حمل و نقل با اتوبوس در باکو به ۲ صورت نقدی و کارت اعتباری انجام می شه.
واسه باخبر شدن از مسیرهای حمل و نقل باکو، به این درگاه مراجعه کنین. البته تاکسیای باکو معمولا در سطح شهر در دسترس هستن و قیمت ورودیه اونا هم ۵ مناته.

اگه در باکو گردی، به مقصدهای دور دور و بر شهر یا تاکسی در اختیار نیاز دارین، با شماره گیری ۱۸۹، تاکسی باکو رو فراخوانی کرده که واسه سه کیلومتر، ۳ منات دریافت می کنه.

مترو باکو، یکی از وسایل حمل و نقل عمومی در پایتخت آذربایجانه که از مرکز شهر به نقاط جور واجور و حتی بیرون شهر  می تونین سفر کنین. با  حدود ۲۰ قیپک میشه از مترو استفاده کرد.
به وسیله باکی کارت، میشه از مترو باکو استفاده کرد که ساعت کار اون از ۶ صبح لغایت ۲۴ میشه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که هزینه هر لیتر بنزین در آذربایجان، حدود ۲ هزار تومنه.

هزینه های اقامت در آذربایجان

واسه اقامت در آذربایجان، راهکارهای زیادی هست که در اول گفتار، به معرفی ۳ مورد پرداختیم .هتل آپارتمون، یکی از روشای اقامتیه که از هتلای لوکس، هزینه کمتری داره و واسه آدمایی که پر تعداد هستن، گزینه بهترینه.

خونهای اجاره ای که از راه AIRBNB ارائه می شه، انتخاب بعدی میشه. البته از بوکینگ و هتلز و حتی هاستل، می تونین مکانای اقامتی ارزون قیمت رو جفت و جور کنین. اما به طور میانگین، هتل ۲ ستاره، هر شب ۶۰ منات، هتل ۳ ستاره به طور میانگین هر شب ۴۰ تا ۱۳۰ منات و هتل ۴ و ۵ ستاره هم بین ۷۰ تا ۲۰۰ منات قیمت گذاری می شه.

نزدیک به ۲۰ هاستل در شهر باکو هست که بستگی به مکان هاستل و محل قرار گرفتن اون، بین ۱۰ تا ۵۰ دلار قیمت گذاری می شه.
خوبی هاستل، امکانات آشپزخانه ایه که واسه کوله پشتی گرده ها و کسایی که دوست دارن، دوستان بین المللی پیدا کنن، انتخاب خوبی میشه.

متوسط قیمت خوراکیا در باکو

  • یه بسته نون: نیم تا ۱ منات

    • یه لیتر شیر: بین ۱ تا ۲ منات با در نظر گرفتن برند شیر.

  • پنیر محلی: ۴ تا ۶ منات
  • تخم مرغ ۱۲ عددی: حدود ۲.۵ منات
    • یه بطری آب ۱ لیتری: ۱ منات (کمتر هم میشه جفت و جور کرد)

  • ۱ کیلوگرم سینه مرغ: بین ۸ تا ۱۰ منات

 

 

 

  • ۱ کیلوگرم گوشت گاو: بین ۱۵ تا ۲۰ منات

 

  • ۱ کیلوگرم گوجه فرنگی: ۲ منات

  • ۱ کیلوگرم پیاز: نیم منات
  • ۱ کیلوگرم کاهو: نیم منات

  • ۱ کیلوگرم سیب درختی: ۱ تا ۲ منات
  • ۱ کیلوگرم موز: ۲ تا ۴ منات

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که بساطیا و دست فروشا در نقاط جور واجور شهر باکو، قیمت کمتری رو واسه خرید میوه به شما میدن.
باکو به نسبت شهر ارزانی واسه خرید مواد غذاییه و شما می تونین با کم تر از ۱۰ هزار تومن، یه یا دو وعده غذایی معمولی رو استفاده کنین.

اگه قصد مک دونالد گردی و برگر کینگ گردی دارین، بین ۸ تا ۱۵ منات در نظر بگیرین. البته به همراه ساندویچ، سیب زمینی و نوشابه هم داده می شه.

 از باکو چه سوغاتی بیاریم؟

تحفه سفر به باکو، صنایع دستی و شیرینیای این شهره. فرش و قالیچه و مگنتایی با تصاویری از مقاصد گردشگری این کشور که واسه چسباندن به درب یخچال منازل شما مناسبه، از جمله سوغات پر مخاطب این شهر هستش.
البته، پارچه های رنگارنگ و ظروف مسی و فلزی که در کشور خودمون، کیفیتی به مراتب بهتر از آذربایجان داره، از جمله تحفهای سفر به باکوه.

قیمت پوشاک در آذربایجان، بین ۲۰ تا ۴۰ درصد از کشورمون ارزون تره. البته این موضوع واسه همه نوع برند پوشاک نیس.
بهتره واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به درگاه برنده های مورد نظر خود در کشور آذربایجان مراجعه کنین.

مرکز خرید پارک بلوار و مرکز خرید پورت باکو، از جمله بهترین و جدید ترین مراکز خرید این شهره که معمولا با استقبال هموطنان باکو گرد مواجه می شه.

اپراتورهای موبایل آذربایجان

شاید سیم کارت و هزینه های موبایل رو بشه یکی از مقولات هر سفری به بیرون مرز کشور دونست. آذر سل (Azarcell)، باکسل (Bakcell) و آذر فون (Azarfon) از جمله اپراتورهای فعال موبایل در این کشوره که نرخای متفاوتی دارن. هزینه های به کار گیری خطوط اپراتور ایرانسل و همراه اول در کشور آذربایجان، واسه هر دقیقه بین ۲ هزار تومن تا ۱۰ هزار تومن متفاوت میشه. فرستادن اس ام اس هم حدود ۲ هزار  تومن هزینه در بر داره.

مدارک دریافت روادید از سفارت آذربایجان تو تهران

واسه اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت که قصد سفر به جمهوری آذربایجان رو دارن ۲ نوع  ویزای ورود و ترانزیت صادر می‌شه. شرایط ارسال هر کدوم از ویزاها به توضیح ذیله:

۱- ویزای ورود : مدت اعتبار این نوع ویزا واسه یه بار ورود و خروج ۹۰ روز از تاریخ صدوره.

– ویزای ورود عادی (یه بار ورود) – صاحبان این ویزا در طول مدت فوق تنها یه بار می‌تونن به قلمرو جمهوری آذربایجان ورود و خروج داشته باشن.

– ویزای کثیرالورود – مدت اعتبار این نوع ویزا از زمان ارسال بیشترین حد تا ۲ سال تعیین می‌شه. صاحبان این ویزا می‌تونن در طول مدت اعتبار اون خیلی وقتا به قلمرو جمهوری آذربایجان ورود و خروج داشته باشن.

مدت اقامت در کشور که در ویزا درج شده فقط در طول دوره اعتبار ویزا قابل استفاده می‌باشه. اگه در طول دوره اعتبار ویزا استفاده‌ای از اون نشه، از درجه اعتبار ساقط می‌شه.

۲- ویزای ترانزیت یه و یا دو بار ورود : واسه اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت که واسه رسیدن به کشوری سوم قصد عبور از اراضی جمهوری آذربایجان رو دارن، این نوع ویزا صادر می‌شه. مدت اعتبار ویزای ترانزیت از تاریخ ارسال بیشترین حد تا ۳۰ روز و مدت مجاز اقامت در کشور بیشترین حد تا ۵ روز تعیین می‌شه. مدت اعتبار و اقامت ویزای ترانزیت با در نظر داشتن نوع وسیله نقلیه مثل زمینی، هوایی، دریایی، ریلی و بقیه وسایل نقلیه و راه مورد استفاده در عبور از کشور و زمان لازم واسه طی اون راه تعیین می شه.

هدف از سفر

اگه هدف اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت از سفر به جمهوری آذربایجان یکی از موارد زیر باشه، ویزا از نوع عادی واسه اونا صادر می شه:

  • تجارت

  • علمی و آموزشی
  • اشتغال

  • گردشگری
  • فرهنگ و ورزش