قوانین نانوشته پیام دادن: حرف هایی که هرگز نباید با پیام بزنید

مطالب عمومی سری اول

از زمان اختراع گوشی موبایل، این وسیله جایگاه خاصی در زندگی ما پیدا کرده و روابط ما رو تحت اثر خود قرار داده. حالا چند سال هستش که هممون از پیامای متنی واسه ایجاد رابطه با همدیگه استفاده می کنیم؛ قبلا اس ام اس روش عادی تری بود و حالا با گسترش پیام رسانا، بیشتر از این اپلیکیشنا استفاده می کنیم.
اما فرقی نداره با چه روشی پیغام می دیم؛ نبایدهایی در مورد پیامای متنی هست که بیشتر ما اونا رو رعایت نمی کنیم و همین مسأله ما رو به دردسر میندازه. در ادامه به ۹ کاری می پردازیم که هیچوقت نباید با پیام دادن انجام بدین.

۱- بهم زدن رابطه عاطفی

فرقی نداره دلیل پایان رابطه عاطفی تون چی باشه؛ اعلام تصمیم تون با پیام متنی نه فقط کاری سطح پایین بلکه بسیار ناراحت کننده و بی ادبانه هم هست.
اگه شما به اندازه ای به اون شخص نزدیک بودین که مدت زیادی رو در کنار هم گذراندید و حتی در مورد آینده مشترک تون با همدیگه صحبت کردین، جربزه اونو داشته باشین که به اون زنگ بزنین یا به دیدنش برید. بعضی وقتا مشکل چیزی جز یه سوء تفاهم نیس و صحبت درباره اون از بهم خوردن رابطه عاطفی جلوگیری می کنه.

۲- کنسل کردن قرار با شریک عاطفی تون

 

 

اگه قرار بوده به دیدن شریک عاطفی تون برید و حالا واسه کنسل کردن قرارتان فقط پیغام بدین که نمی تونین سر قرار حاضر شید، شخص مقابل تصور می کنه کاری دارین که از قرار با اون براتون جذاب تره، مگه اینکه زمان دیگری رو واسه قرارتان پیشنهاد بدین. با این کار اون دیگه احساس حذف شدن نمی کنه.
بعضی وقتا اتفاقات پیش بینی نشده ای میفته اما اگه بگید دوست دارین رابطه تون رو ادامه بدین، با این کار قصد پاک خود رو نشون می دید.

 

۳- دادن خبرهای بد

 

فرقی نداره خبر بیکار شدنتون باشه یا خبر مرگ یکی از عزیزان؛ دادن خبرهای بد همیشه سخته. وقتی می خواین خبری رو به کسی بدین که اونو ناراحت می کنه یا تصوراتش رو نابود می کنه، باید تا جایی که می تونین از قبل اونو آماده کنین، پس پیام متنی واسه این کار مناسب نیس.
شخص مقابل تون نمی تونه سیگنالای غیر کلامی شما رو ببینه و ممکنه از لحن تون برداشت دیگری کنه که با احساس واقعی تون فرق داره.
هم اینکه، شما نمی دونین که طرف مقابل تون اون لحظه در چه موقعیتیه. ممکنه اون در موقعیتی باشه که زمان مناسبی واسه شنیدن خبرهای بد نیس، مثلا قبل از یه جلسه کاری مهم یا امتحان. بهتره از اون شخص بخواین که جایی همدیگه رو ببینین و بگید که کار لازم ای دارین. واسه محل ملاقات تون جایی رو پیشنهاد بدین که محیط خصوصی یا نیمه خصوصی ای داشته باشه و چیزی حواس تون رو پرت نکنه. اگه ملاقات روبرو ممکن نیس، فرصتی پیدا کنین که با همدیگه تلفنی صحبت کنین، طوری که صحبت خصوصی انجام شه و چیزی حواس تون رو پرت نکنه.

نوشته دیگر :   حقایقی خواندنی درباره زندگی «محمد بن سلمان»، ولیعهد ولخرج و جنجالی عربستان سعودی

۴- فرستادن اطلاعات شخصی و حساس

درسته که شما به خونواده و دوستان تون مطمئنین و مطمئنید که رازهای شما رو حفظ می کنن، اما نباید از هکرها انتظار امانت داری داشته باشین. به خاطر همین هیچوقت نباید اطلاعات شخصی و حساس یا مالی رو با پیامای متنی بفرستید. شما نمی دونین که کی ممکنه این اطلاعات رو ببینه و احتمال داره اطلاعات تون هیچوقت به طور کامل از فضای مجازی پاک نشه. قبل اینکه پیغام یا عکس خصوصی ای بفرستید، از خودتون سوال کنین که اگه کسی غیر از گیرنده پیام این اطلاعات رو ببینین چه عواقبی داره.
اگه حتی یه مورد منفی به ذهن تون رسید، در فرستادن اطلاعات خصوصی تون تجدید نظر کنین.

۵- مطرح کردن نگرانیا

وقتی نگرانیای جدی ای دارین، مثلا بچه نوجوون تون دوباره ماشین رو بدون اجازه ورداشته، همسرتون دارویش رو نخورده یا همکارتون کارش رو به موقع تموم نمی کنه، بهتره به جای به کار گیری پیامای متنی، روبرو با اون شخص صحبت کنین. هیچوقت صحبت مهم و جدی ای رو از راه پیامای متنی انجام ندین، چون لحن صحبت مشخص نیس و همیشه ممکنه سوء تفاهم به وجود بیاد، در نتیجه وضعیت بدتر از قبل می شه.

۶- تخلیه ناراحتیا

تصور کنین فهمیدین که دوستان تون باهم به بیرون رفته ان و شما رو دعوت نکردن یا شریک عاطفی قبلی تون بدون این دست اون دست کردن بعد از به هم خوردن رابطه تون، شریک عاطفی جدیدی پیدا کرده. اگه چیزی شما رو فوراً عصبانی، ناامید یا ناراحت کرد، باید گوشی تون رو کنار بذارین و سراغ اون نرید. وقتی با ناراحتی پیغام می دید، با این کار احساس تون رو فوراً تخلیه می کنین بدون اینکه مجبور باشین درگیر عکس العمل طرف مقابل تون شید. شما با این کار صحبت ای رو شروع نمی کنین بلکه انگار فقط احساسات منفی تون رو روی شخص مقابل تون بالا میارید. هم اینکه، اگه عصبی و هیجان زده هستین، بهتره قبل از پیغام دادن، چند دقیقه ای پیاده روی یا خودتون رو آروم کنین. وگرنه، پیغامی خواهید فرستاد که بعداً باعث پشیمونی تون می شه اما دیگه هیچوقت نمی تونین اونو پس بگیرین.

نوشته دیگر :   ۵ موضوعی که سبب خالی شدن باتری موبایل می‌شوند

 

 

۷- غیبت کردن

درست مثل وکیلا و کسایی که شغل حساسی دارن، باید مراقب چیزایی که در پیامای متنی تون می نویسید باشین. شما هیچوقت نمی دونین کی ممکنه اسکرین شات پیغامای تون رو ببینه. شما باید چیزایی رو بنویسین که بتونین پای اونا وایسید. اگه در پیغام هاتون چیزی هست که نمی خواین کس دیگه ای اونو ببنید، این مسأله می تونه براتون دردسرساز شه.
ممکنه پیغام خصوصی تون رو در شبکه های اجتماعی منتشر کنن یا از اون بر علیه شما استفاده کنن. از لحظه ای که گزینه ارسال رو می زنید، دیگه کنترلی روی پیغام تون دارین. هیچوقت واسه کسی پیغامی نفرستید که اونقدر حساس و بد باشه که اگه برملا شه به دردسر خواهید افتاد. این خیال خام رو که پیامای متنی به طور کامل خصوصی هستن از یاد ببرین.

 

۸- دعوا کردن

 

 

 

وقتی در کشاکش یه دعوا، عصبانی و هیجان زده هستین شاید همه نگرانی تون این باشه که حرف آخرتون رو با یه پیغام بزنین، اما چند ساعت بعد از حرف هاتون پشیمون شید. اگه این جر و بحثا با شریک عاطفی تونه، این کار می تونه شرایط رو بدتر کنه.
به شریک عاطفی تون بگید که جایی همدیگه رو می بینین و به طور خصوصی با همدیگه صحبت می کنین. پیام متنی می تونه باعث سوء تفاهم شه و وضعیت رو بدتر کنه، چون نمی تونین از روی کلمات حالت چهره و منظور شخص مقابل رو تشخیص بدین. نگاه کردن به چهره شریک عاطفی تون و شنیدن صدای اون، در مغز شما هورمونای شادی آور تولید می کنه که باعث آروم شدن بدن تون می شه و کمک می کنه مشکل تون رو حل کنین.

نوشته دیگر :    نرم افزار حسابداری برای فروشگاه ها چیست و چه مزایایی دارد؟
۹- پیغامای طولانی و پشت هم

وقتی پشت هم پیغامای طولانی ای می فرستید و صبر نمی کنین طرف مقابل تون جواب بده، عجیب نیس که حرف هاتون بی جواب بمونه. اگه خیلی ناراحت هستین به اون زنگ بزنین. شاید بی صبرانه منتظر جواب طرف مقابل تون باشین، اما باید به اون فرصت بدین و نباید واسه جلب توجه اون تلفن همراهش رو با پیغامای پشت هم بمباران کنین. ممکنه شخص مقابل تون سرش شلوغ باشه یا جایی باشه که به اینترنت دسترسی نداشته باشه، پس پیام دادن تون بی فایده س. با زیاد پیغام دادن تنها اونو آزار می دید و آدم بی قراری به نظر می رسید.

همه اون چیزی که باید در مورد آداب به کار گیری گوشی موبایل بدونین