حقایقی خواندنی درباره زندگی «محمد بن سلمان»، ولیعهد ولخرج و جنجالی عربستان سعودی

مطالب عمومی سری اول

شاهزاده محمد بن سلمان آل سعود، پادشاه آینده کشور عربستان سعودیه. این ولیعهد ۳۳ ساله بعد از مرگ پدرش، شاه سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، به پادشاهی می رسه. سلمان بن عبد العزیز الان ۸۳ سال سن داره.

شاهزاده سعودی به زندگی باشکوه و ولخرجی هاش معروفه. اون یه کشتی تفریحی به قیمت ۵۰۰ میلیون دلار، یه قصر فرانسوی به قیمت ۳۰۰ میلیون دلار و یکی از نقاشیای لئوناردو داوینچی رو به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار خریداری کرده. طبق تخمینا، خاندان سعودی -با حدود ۱۵ هزار عضو- حدود ۱/۴ تریلیون دلار ثروت داره.

محمد بن سلمان به یکی از جنجالی ترین شخصیتای سیاسی دنیا تبدیل شده، مخصوصا از پاییز ۲۰۱۸، یعنی از زمان به قتل رسیدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی، که دلایل و مدارک نشون میده به دستور شاهزاده سعودی به قتل رسیده.

در ادامه به سبک زندگی باشکوه و جنجالی شاهزاده محمد بن سلمان می پردازیم.

محمد بن سلمان ولیعهد ۳۳ ساله عربستان سعودیه

اون بچه، شاه سلمان و همسر سومش، فهده بنت فلاح، بوده و متولد سال ۱۹۸۵ه.

در ژوئن سال ۲۰۱۷، با تصمیم شاه سلمان، محمد بن نایف که ولیعهد حساب می شد، از جایگاهش عزل شد و به دنبال اون، محمد بن سلمان به جای اون، به عنوان ولیعهد پادشاه سعودی معرفی شد.

بعدا شایعه هایی مطرح شد مبنی بر اینکه عزل بن نایف از مقام ولیعهدی واقعا نتیجه دسیسه چینی مخفیانه بن سلمان بوده تا جای اونو بگیره.

بن سلمان از دانشگاه «ملک سعود» -قدیمی ترین دانشگاه عربستان- مدرک کارشناسی حقوق داره

شاهزاده سعودی بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه، در چندین مؤسسه دولتی مشغول به کار شد، تا اینکه در سال ۲۰۰۹ به عنوان مشاور خاص پدرش منصوب شد.

پدر اون در اون زمان، فرماندار ریاض بود.

به دنبال مرگ نایف بن عبدالعزیز در سال ۲۰۱۲، پدر بن سلمان به مقام ولیعهدی عربستان سعودی رسید. سه سال بعد، شاه بن عبدالعزیز از دنیا رفت و پدر بن سلمان، در سن ۷۹ سالگی به پادشاهی رسید.

شاهزاده بن سلمان هرچند هنوز به مقام پادشاهی نرسیده اما به طور قطع اونه که کشورش رو واسه پدر ۸۳ ساله اش اداره می کنه

شاهزاده سعودی به اعتیادش به کار مشهوره، طوری که می گن اون روزانه ۱۸ ساعت رو در دفتر کارش می گذرونه.

اما طبق شنیده ها، اون اصلاً آدم انتقاد پذیری نیس.

نشریه گاردین به نقل از منبعی در عربستان سعودی گفته: «هر کسی که تلاش کرده حتی با ملایمت و سیاستمدارانه نه بگه عواقب سختی رو متحمل شده.»

نوشته دیگر :   جوانمردی به سبک دختر شطرنج باز ایرانی

مقدار دقیق ثروت کل خاندان سعودی مشخص نیس، اما به گفته پایگاه خبری انگلیسی زبون خاندان سعودی، شایدً این خاندان حدود ۱/۴ تریلیون دلار ثروت داره

ثروت خاندان سعودی از ده ها فروش نفت به دست اومده.

اعضای خاندان سعودی حدود ۱۵ هزار نفر هستن، اما بخش بیشتر ثروت بزرگ این خاندان در اختیار ۲ هزار نفر از اونا قرار داره.

واسه اینکه عظمت ثروت خاندان سعودی رو بهتر درک کنین، بهتره بدونین که ثروت خاندان سلطنتی بریتانیا ۸۸ میلیارد دلار تخمین زده می شه.

شاهزاده سعودی و پدرش، پادشاه عربستان، بیشتر وقتا خود رو در کاخای مرمری و اقامتگاه های ییلاقی شهر ریاض می گذرونن

از چهره های عالیرتبه و مقامات سیاسی خارجی بیشتر در کاخ یمامه پذیرایی می شه.

در جریان سفر باراک اوباما، رئیس جمهور قبلی آمریکا به عربستان و بازدید اون از کاخ پر زرق و برق «عرقه»، خبرنگاران در اونجا، جا دستمال کاغذیایی با روکش طلا و صندلیایی از جنس طلا دیده بودن.

طبق شایعات، خاندان سعودی چندین اقامتگاه باشکوه در نقاط جور واجور دنیا، از جمله سوئیس، لندن، فرانسه و مراکش، داره.

شاهزاده بن سلمان به ولخرجی هاش مشهوره

ولیعهد سعودی صدها میلیون دلار رو صرف خرید ابر کشتیای تفریحی، جتای خصوصی، هلیکوپترها، قصرهای فرانسوی و تابلوهای نقاشی کم پیدا کرده.

طبق شنیده ها، شاهزاده سعودی یه کشتی تفریحی ۵۰۰ میلیون دلاری به نام «سِرین» داره.
استخر و  جکوزی در فضای بسته، دو باند هلیکوپتر، آشیانه هلیکوپتر، باشگاه ورزشی و سالن سینما، امکانات این کشتی ۱۳۴ متری هستن

۱۵ کابین این کشتی تفریحی، فضای کافی واسه خوابیدن ۲۴ مهمون رو دارن.

طبق شنیده ها، بن سلمان این کشتی تفریحی رو وقتی که واسه تعطیلات به جنوب فرانسه رفته بود، در اونجا دیده و خریداری کرده بود.

ولیعهد سعودی در سال ۲۰۱۵، قصری به مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار در فرانسه خرید که در اون زمان لقب گرون ترین خونه دنیا رو گرفت

تا مدتا خریدار این خونه ناشناس باقی مونده بود تا اینکه در سال ۲۰۱۷ رسانه ها اعلام کردن شاهزاده سعودی همون کسی بوده که قصر لویی چهاردهم در غرب پاریس رو خریداری کرده.

طبق شنیده ها، این قصر که در قرن هفدهم ساخته شده، چندین فواره و سیستمای صوتی، نورپردازی و تهویه هوا داره که همه با گوشی آیفون قابل کنترل هستن.

این قصر باشکوه، یه انبار شراب، سالن سینما و خندق هم داره.
اتاقک درون این خندق دیواره هایی از جنس شیشه داره و در زیر یه اکواریوم قرار گرفته.

نوشته دیگر :   نگاهی به تغییرات چهره بازیگران فیلم سینمائی «ترمیناتور» در گذر زمان

بن سلمان یکی از تابلوهای نقاشی لئوناردو داوینچی رو هم در سال ۲۰۱۷، از حراج کریستی، به مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار خرید

شاهزاده سعودی از راه تماس تلفنی و به صورت ناشناس، در مزایده تابلوی «سالواتور موندی» شرکت کرد.

قبل از برگزاری مزایده، تخمین زده شده بود این تابلو حدود ۱۰۰ میلیون دلار به فروش برسه.

شاهزاده بن سلمان در سالای گذشته بارها به خاطر رسواییای مختلفی در بالاترین جایگاه اخبار قرار گرفته

عربستان سعودی بارها به دلیل نقض حقوق بشر و قوانین سرکوب گرانه اش، مورد انتقاد قرار گرفته. یکی از این قوانین که اخبار مربوط به اون تازگیاً سر و صدای زیادی به پا کرد، اینه که همه زنان عربستانی باید یه نگهبان مرد داشته باشن.

چند ماه قبل خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دولت عربستان اپلیکیشنی منتشر کرده که به مردان این کشور اجازه میده زنان رو ردیابی و کنترل کنن. از اونجایی که این اپلیکیشن در اپ استور اپل هم به فروش می رسه، اخبار منتشره، تیم کوک، مدیر عامل شرکت اپل رو بر اون داشت که در مورد این اپلیکیشن تحقیق کنه.

در پاییز سال ۲۰۱۷ هم در جریان برنامه ای موسوم به عملیات مقابله با فساد در عربستان سعودی، بیشتر از ۲۰۰ تن دستگیر شده و تعدادی از اونا هفته ها در هتل «ریتز کارلتون» ریاض زندونی شدن. طبق شنیده ها، شاهزاده سعودی در پشت پرده این ماجرا حضور داشت و حکومت عربستان سعودی در این بازجوییا از فشار و تهدید و شکنجه های فیزیکی استفاده کرده بود.

علاوه بر این، تعداد اعداما در عربستان سعودی در حال زیاد شدنه. بعد از منصوب شدن شاهزاده بن سلمان به مقام ولیعهدی، ظرف ۸ ماه اول، ۱۳۳ نفر اعدام شدن.

در پاییز ۲۰۱۸، بعد از منتشر کردن خبر قتل جمال خاشقجی، خبرنگار عربستانی، در سفارت عربستان در استانبول، شاهزاده سعودی با انتقادات شدید بین المللی مواجه شد

در نوامبر سال ۲۰۱۸، سی آی ای اعلام کرد، یافته های تحقیقات این سازمان از اون حکایت داره که قتل خاشقجی به دستور شاهزاده سعودی انجام شده بود.

با این حال، عربستان سعودی بارها تأکید کرده شاهزاده بن سلمان هیچ نقشی در ماجرای مرگ این خبرنگار عربستانی نداشته.

دولت عربستان سعودی تا چندین هفته کشته شدن خاشقجی رو رد می کرد و بارها ادعاهای خود رو درباره سرنوشت این خبرنگار عوض کرد.
حکومت سعودی بعدا اعلام کرد که ۱۸ نفر در مورد ماجرای کشته شدن خاشقجی دستگیر شدن و در ماه ژانویه سال جاری میلادی هم اعلام کرد که دادستان این کشور خواهان اعدام ۵ نفر از شک دارین این ماجرا شده.

نوشته دیگر :   لیفت ابرو  

هرچند خیلی از رهبران دنیا اقدام شاهزاده سعودی در قتل خاشقجی رو به طور علنی محکوم کردن، اما ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرده شاید هیچوقت متوجه نشیم دستور قتل این روزنامه نگار رو شاهزاده بن سلمان داده یا نه

بعد از اینکه سازمان سی آی اِی اعلام کرد به این نتیجه رسیده که ولیعهد سعودی دستور قتل خاشقجی رو صادر کرده بود، ترامپ پشتیبانی خود از شاهزاده بن سلمان رو گفت.

رئیس جمهور آمریکا بیشتر از بیست سال س که با دربار سعودی روابط نزدیک تجاری داره.
علاوه بر این، طبق شنیده ها، جرد کوشنر، داماد ترامپ، در تلاش بوده روابط نزدیک تری با عربستان سعودی و مخصوصا شاهزاده بن سلمان برقرار کنه.
کوشنر و ولیعهد سعودی دو سالیه که روابط نزدیکی با همدیگه پیدا کردن.

در نشست G20 دسامبر ۲۰۱۸ در آرژانتین، ولادیمیر پوتین برخورد گرمی با شاهزاده سعودی داشت

این برخورد گرم درست بعد از اون بود که رهبران دنیا اقدام عربستان سعودی در به قتل رسوندن خاشقجی رو محکوم کرده بودن.

عکس دسته جمعی ای که از شرکت کنندگان نشست منتشر شد نشون می داد از قرار معلوم رهبران دیگه دنیا، به شاهزاده سعودی بی توجه بودن.

ولیعهد سعودی علاوه بر روابط سیاسی ای که با آمریکا داره، با شرکتای برتر فناوری در آمریکا هم در رابطه س و از بعضی از مشهورترین این شرکتا، از جمله گوگل و اپل، بازدید کرده

در بهار سال ۲۰۱۸، شاهزاده بن سلمان با تیم کوک، مدیر عامل اپل، ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل و لری پیج و سرگئی برین، بنیانگذاران گوگل، دیدار کرد.

اون در سفر خود، به دیدار جف بزوس، مدیرعامل آمازون هم رفت.

۵ درصد از سهام شرکت Uber (سرویس تاکسی اینترنتی) به صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان تعلق داره.
این صندوق هم اینکه یکی از بزرگ ترین سرمایه گزاران گروه Vision Fund شرکت SoftBankه که سهام زیادی در شرکتای زیاد داره.