آیا می دانید بعد از ترک سیگار چه اتفاقاتی در بدن شما می افتد؟

مطالب عمومی سری اول

این که کشیدن سیگار تاثیری بسیار منفی و خطرناک روی سلامتی آدم داره چیزی نیس که بر کسی پوشیده باشه. اما بر خلاف دونستن اثرات داغون کننده تنباکو، خیلی از افراد بازم به کشیدن سیگار ادامه میدن.
در خیلی از کشورای جهان، سیگار کشیدن اصلی ترین عامل بیماریا و مرگ و میرهای قابل پیشگیری در میان بزرگسالان شناخته شده و براساس ادعای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریا هر ساله بیشتر از ۲۰ درصد مرگ و میرها در آمریکا رابطه مستقیمی با سیگار کشیدن دارن. ترک کردن این عادت مرگبار اصلا ساده نیس به خاطر همین خیلی از افراد بازم به سیگار کشیدن ادامه میدن.

اما اگه بدونین که حتی در ۲۰ دقیقه اول ترک کردن سیگار چه تغییرات خوبی در بدن ایجاد می شه شاید واسه کنار گذاشتن این عادت رفتاری بد بیشتر از قبل تشویق شید. در ادامه اتفاقاتی که به ترتیب و در طول زمان در اثر ترک سیگار در بدن شما اتفاق می افته رو به شما میگیم.

۱- بعد از ۲۰ تا نیم ساعت

۲۰ دقیقه پس از آخرین سیگاری که دود می کنین ضربان قلب کم کم به حالت عادی خود برمیگرده. در این صورت نبض و حس بیشتری رو در دستا و پاهاتون حس می کنین چون فشار خون هم کم کم کم میشه و سیستم گردش خون در شرایط بهتری نسبت به گذشته قرار میگیره.

۲- بعد از ۸ تا ۱۲ ساعت

سیگار کشیدن باعث افزایش مقدار مونوکسید کربن در ریه ها می شه که در صورت بالا بودن مقدار حتی می تونه مرگ فرد رو به دنبال داشته باشه. در حدود ۱۲ ساعت پس از کشیدن آخرین سیگار، بدن کم کم خود رو از حجم اضافی و مرگبار مونوکسید کربن پاک می کنه و بعد اون اندازه اکسیژن در بدن و خون بالا میره. حتی در همین مدت زمان کوتاه هم تنفس شما بسیار بهتر از قبل میشه.

نوشته دیگر :   ۵ موضوعی که سبب خالی شدن باتری موبایل می‌شوند

۳- بعد از ۲۴ ساعت

کاهش فشار خون ۲۴ ساعت پس از دود کردن آخرین سیگار به این معنا میشه که احتمال بیماریای قلبی در شما شدیدا کاهش پیدا می کنه.
بالا رفتن سطح اکسیژن در خون هم به معنی اینه که فعالیت فیزیکی ساده مانند راه رفتن و از پله ها بالا رفتن هم واسه شما آسون تر می شه.

۴- بعد از دو روز

سیگار کشیدن باعث می شه که عصبایی که در مورد بویایی و چشایی فعالیت دارن کارکرد عادی و مناسب خود رو نداشته باشن. بعد از ۴۸ ساعت این اعصاب بهتر شده و بو کشیدن و چشیدن مزه ها واسه شما راحتتر و موثرتر میشه.

۵- بعد از سه روز

در روز سوم از حجم کار ریهاتون کم می شه و اینجوری شما خیلی راحت نفسای عمیق تری خواهید کشید. با کم شدن مقدار نیکوتین در بدن شما با عوارضی روبرو میشین که به دلیل پایین اومدن مقدار نیکوتین و نیاز به اون در بدن ایجاد می شه؛ عوارضی مانند تغییر رفتار، سر دردای شدید و تمایل شدید به کشیدن سیگار.

۶- بعد از یه ماه

یه ماه پس از ترک سیگار ریهاتون شروع به درمان خود کرده و ظرفیت هوای اونا افزایش پیدا می کنه.
اینجوری شما کمتر سرفه کرده و دیگه تنگی نفسای طولانی و زیاد شما رو آزرده نمیکنه. اینجوری در صورت فعالیتای فیزیکی، توان شما بیشتر شده و گردش خون مناسب باعث می شه که سختی چندانی در انجام حرکات ورزشی نداشته باشین.

۷- بعد از ۳ تا ۹ ماه

ساختارهای ریز مو مانند درون ریه ها که به ریه در مقابله با عوامل مریض کننده کمک می کنن در ماه نهم پس از ترک سیگار به طور کامل بازسازی می شن و اینجوری احساس می کنین انرژی بیشتری دارین.

نوشته دیگر :   نگاهی به اندیشه های طلایی برترین کارآفرینان جهان: از «وارن بافت» تا «بیل گیتس»

۸- بعد از یه سال

وقتی یه سال رو بدون مصرف سیگار گذراندید، احتمال بیماریای قلبی در شما نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش پیدا می کنه و با گذشت زمان کمتر و کمتر می شه.
هم اینکه تماشاگر یافته ها به درد بخور ترک سیگار در پوست خود هستین. بهبود سیستم گردش خون بدین معناست که پوست کلاژن بیشتری تولید کرده که این خود از بیشتر شدن چین و چروک جلوگیری کرده و باعث می شه که پوست نرم تری داشته باشین.

۹- بعد از ۳ تا ۵ سال

در این مدت خطر دچار شدن به سکته قلبی به دلیل لخته شدن خون در رگا یا تنگ شدن رگای خونی بیشتر از قبل کم میشه. با گذشت زمان رگای خونی بازتر شده و زردی دندانا و انگشتان دیگه از بین میرن.

۱۰- بعد از ۱۰ تا ۱۵ سال

۱۰ تا ۱۵ سال پس از ترک سیگار احتمال دچار شدن به سرطان حلق، پانکراس و ریه بیشتر از ۵۰ درصد کاهش پیدا می کنه.
اگه سرطان اتفاق بیفته هم احتمال این که بتونین اونو شکست بدین بسیار بیشتر از شخصیه که هنوز سیگار میکشه.

۱۱- بعد از ۱۵ تا ۲۰ سال

سطح بالای سلامت قلب، کاهش خطر سرطان و مرگ در انتظار کسایی میشه که بیشتر از ۱۵ سال از آخرین سیگاری که دود کردن میگذره. بعد از این مدت امکان دچار شدن به دیابت هم کم شده و امید شما به زندگی بسیار بیشتر می شه.
البته ترک سیگار فواید بسیار دیگری هم داره که بالاتر از سلامت جسمی و روحی هستن.