بهترین فیلم‌های ترسناک ژاپنی تمام دوران که شما را دچار وحشت خواهند کرد [قسمت اول]

مطالب عمومی سری اول

شاید کمتر کسی پیدا شه که از یه فیلم ترسناک خوب یا شاید بسیار ترسناک تر از اون چه که فکر می کرد خوشش نیاد. فیلمای ترسناک ژاپنی معمولاً از ترسناک ترین، عجیب و غریب ترین و بعضی وقتا ناخوشایندترین فیلمای ژانر وحشت هستن. چه به دیدن فیلمای ترسناک باشین که شما رو دچار ترس میسازن و چه فقط در جستجوی یه فیلم پر از خونریزی واسه ساعاتی وقت تلف کردن هستین در فهرستی که در ادامه این مطلب ارائه شده مطمئنا فیلم مورد علاقه خود در میان فیلمای ترسناک ژاپنی رو پیدا می کنین. فیلمای ترسناک ژاپنی که در ادامه این مطلب ارائه شدن ترسناک ترین فیلمای ژانر ترس در تاریخ سینمای این کشور به حساب میان؛ از این رود به طور کامل مشخصه که در میان اونا از فیلمای مشکی و سفید سنتی تا برداشتای امروزی و دیجیتالی از نفرینای فرهنگی این کشور وجود داشته باشن.

فیلمسازان ژانر ترسناک ژاپن، در طول سالای فعالیت خود جلوه متفاوتی به این ژانر بخشیده ان که به سختی میشه اونا رو در نمونه های غربی یافت. دهه ۲۰۰۰ بالاترین درجه تشکیل فیلمای ترسناکی بود که در واقع بازسازی فیلمای ترسناک ژاپنی در کشورای غربی بودن و از اون میان میشه به فیلمای «حلقه» (The Ring) و «کینه» (The Grudge) اشاره کرد.
این وسط کمتر بازسازیایی رو در این ژانر میشه از دید زیبایی و خلاقیت با نمونه های ژاپنی مقایسه کرد و همطراز دونست.

۱۷-حلقه (۱۹۹۸)

۱۶- جنگ سلطنتی (۲۰۰۰)

فیلم «جنگ سلطنتی» (Battle Royale) یه فیلم ترسناک-مهیج پادآرمانشهری به کارگردانی کینجی فوکاساکوه که براساس رمانی به همین نام نوشته کوشون تاکامی ساخته شده.
در فیلم «جنگ سلطنتی» دانش آموزان ارشد یه دبیرستان به وسیله دولت وقت ژاپن مجبور می شن که تو یه جنگ مرگبار به سبک فیلمای «تشنگی مقابله» (Hunger Games) همدیگه رو بکشن و در آخر تنها بازمانده پیروز این جنگ خونین اجازه داره از این محیط مرگبار خارج شه.
در واقع فیلمای «تشنگی مقابله» تا حدود خیلی از این فیلم ترسناک ژاپنی الهام گرفته شده.

«جنگ سلطنتی» یکی از بهترین فیلمای ترسناک ژاپنیه که در این فهرست به اون اشاره می شه چون فیلمی ترسناک اما در عین حال مهیج و ماجراجویانه س و بازی عالی تاکشی کیتانو، شخصیت پردازیای چند بعدی و متفاوت فیلم و البته ترکیب ناخوشایند خونریزی و شوخی اونو از فیلمای دیگه این ژانر دیدنی تر ساخته. با این وجود «جنگ سلطنتی» بیشتر از همه به خاطر این جذاب و تماشاییه که بعد از تموم شدن اون بدون این دست اون دست کردن از خود خواهید پرسید:” اگه من هم در موقعیت شخصیتای فیلم بودم، ارزشای اخلاقی من تا چه حد تغییر می کردن و در آخر دست به چه کارایی می زدم؟”.

۱۵- تتسوئو: مرد آهنین (۱۹۸۹)

فیلم ترسناک سنتی «تتسوئو: مرد آهنین» (Tetsuo: The Iron Man) از اون دسته فیلمای ترسناک ژاپنیه که حتی بعد از اولین بار تماشای اون دیگه فراموشش نمی کنین. این فیلم ترسناک علمی تخیلی به وسیله شینیا تسوکاموتو کارگردانی شده و و یکی از فیلمای کالت سنتی ترسناک ژاپنیه که با بودجه ای ناچیز ساخته شد.
در این فیلم دیالوگای بسیار کمی هست که همین موضوع بر ترس موجود در صحنه های فیلم اضافه می کنه.
فیلم در همون صحنه ابتدایی با یه موجود مثل آدم آهنی شروع می شه که در فضایی پر از لوله و دود، با خشونت تموم پای خود رو شکاف داده و یه میله آهنی در در اون فرو می کنه.
بعد اون میفهمه که پای اون کرم زده شده و در آخر جیغ زنان فرار می کنه.

نوشته دیگر :   ویژگی های سایت درج آگهی

یه تاجر ژاپنی و همسرش بر اثر حادثه با این مرد تصادف می کنن و تلاش می کنن بر ماجرا سرپوش بذارن. در آخر وقتی که اونا می خوان جنازه مرد آهنی رو دور بندازن، مرد آهنی اونا رو نفرین کرده و مرد نامبرده به یه هیولای ماشینی تبدیل می شه.
این فیلم واقعا ترسناک و حتی خوفناکه و به خاطر همین یکی از سوررئال ترین، ترسناک ترین و ناخوشایندترین فیلمای ترسناک زاپنی لقب گرفته.

۱۴- حلقه خودکشی (۲۰۰۱)

فیلم «حلقه خودکشی» (Suicide Circle) که با نام «باشگاه خودکشی» در خارج از ژاپن شناخته می شه یه فیلم ترسناک جداگونه ژاپنیه که در سال ۲۰۰۱ به وسیله سیون سونو ساخته شد.
این فیلم به بررسی خودکشیای یاد گرفتن که یهو در ژاپن اتفاق می افته می پردازه و این وسط کارآگاهی به نام کورودا تلاش به دنبال بردن به حقیقت پشت پرده این ماجرا داره.
این فیلم به خاطر تصویرسازیای ترسناک و کم مثل و هم اینکه موضوع بسیار بحث برانگیزش در میان فیلمای ترسناک ژاپنی شناخته شده.

«حلقه خودکشی» با اجرای یه گروه موسیقی پاپ و خودکشی دسته جمعی ۵۴ دختر نوجوون شروع می شه که خود رو زیر قطار میندازن. این صحنه یکی از ترسناک ترین صحنه های فیلمای ترسناک ژاپنیه. این فیلم به دلیل داستان پیچیده و تصاویر سمبلیک خود یکی از دیدنی ترین فیلمای این ژانر هستش و طرفداران اون در سراسر جهان تعابیر متفاوتی از اون ارائه دادن. شاید این همه تعبیر متفاوت به خاطر این باشه که فیلم یه مکاشفه سوررئاله که چگونگی تاثیر مدهای زودگذر رو بر رفتارای آدم به نمایش میذاره.

۱۳- ایچی قاتل (۲۰۰۱)

فیلم «ایچی قاتل» (Ichi the Killer) یه فیلم ترسناک جنایی ساخته تاکاشی میکه در سال ۲۰۰۱ه که براساس یه سری مانگا از هیدئو یاماموتو ساخته شده.
این فیلم داستان روبرو شدن و درگیری دار و دسته مافیایی یاکوزا و یه مرد قاتل به نام ایچی رو روایت می کنه که به عنوان یه قاتل اجیر شده واسه همه گروه های درگیر کار می کنه.
شاید تماشای این فیلم کمی سخت باشه چون صحنه های اون شدیدا ترسناک بوده و خشونت در فیلم موج می زنه. با این وجود «ایچی قاتل» به یه فیلم کالت سنتی در میان فیلمای ترسناک ژاپنی و یکی از شناخته شده ترین فیلمای این فهرست تبدیل شده.

جدای از تصویرپردازی خشن فیلم، «ایچی قاتل» بی معنی و پوچ نیس و همین تصاویر فیلمه که به اون زیبایی بی مثالی می بخشه. در واقع «ایچی قاتل» پرداختی عالی و هنرمندانه از خشونت، مسئولیت پذیری و رسانه س. این فیلم دیدگاهی انتقادی نسبت به هضم خشونت تصویری در دنیای امروزی داره بدون این که دیدگاه های اخلاقی شخصی فیلم ساز رو بروز دهد. این فیلم باعث می شه که تماشاگران دیدگاه های شهوانی و خشونت نهفته در خود رو به رقابت بکشن.

نوشته دیگر :   نگاهی به تغییرات چهره بازیگران فیلم سینمائی «ترمیناتور» در گذر زمان

۱۲- جو-اون: کینه (۲۰۰۲)

در سال ۲۰۰۲، فیلم ترسناک فراطبیعی «جو= اون: کینه» (Ju-on: The Grudge) به کارگردانی تاکاشی شیمیزو ساخته شد.
این فیلم در واقع سومین قسمت از مجموعه «جو=اون» و اولین قسمت بود که در سینماها اکران می شد.
مانند فیلم «حلقه»، «جو=اون: کینه» هم با نام «کینه» و در سال ۲۰۰۴ در آمریکا بازسازی شد اما کارگردانی این نسخه رو هم تاکاشی شیمیزو رو دوش داشت. حالا خوبیش اینه بازسازی انگلیسی زبون این فیلم هم همون ذائقه شیمیزو در فیلم اصلی رو حفظ کرده و اینجوری با استقبال زیادی مواجه شد.
در این فیلم یه قاتل خوفناک بعد از حوادثی مرگبار ردی از خود روی خونه ای در توکیو به جای میذاره.

وقتی که خونواده ای جدید به این مکان میان، اونا خود رو در تصرف احساسات قوی و روحایی پیدا میکنن که در خونه بجای گذاشته شدن. «جو= اون: کینه» به خاطر زیبایی در داستان پردازی و داستان ارواح منحصر به فرد خود در این فهرست قرار گرفته. صحنه ای در فیلم که در اون کایاکو با روشی ترسناک از پله ها پایین میاد و نوای مرگ سر میده به یکی از صحنه های موندگار سینمای وحشت ژاپن تبدیل شده.

۱۱- ماربیتو (۲۰۰۴)

«ماربیتو» (Marebito) فیلم ترسناک دیگری به کارگردانی تاکاشی شیمیزوه داستان مردی به نام ماسوکا رو روایت می کنه بعد از تماشای یه مرد محشت زده که با فرو کردن چاقو در چشمش خودکشی می کنه به تصویربرداری از از صحنه های ترسناک روی می آورد. در آخر ایشون چیزی رو کشف می کنه که یه دنیای متفاوت در بعدی دیگه در زیر شهر توکیوه. ایشون در اون جا زنی رو پیدا میکنه که تو یه غار زندانی شده و اونو با خود به آپارتمانش می بره. این زن نه می تونه چیزی بخوره، نه چیزی بخوره و نه حرف بزنه اما یه موضوع به طور کاملً روشنه و اونم اینکه ایشون تشنه خونه.

فیلم «ماربیتو» نه فقط به دلیل عاملای ترسناکش بلکه به دلیل عناصر فانتزی خود هم یکی از بهترین فیلمای ترسناک ژاپنی شناخته می شه.
صحنه قدم گذاشتن ماسوکا به درون یه رشته کوه بلند در دنیای دیگه از راه تونلای زیرزمینی در مترو توکیو چیزی که س که با احتمال خیلی کم مشابه اونو در دیگه فیلمای ترسناک ژاپنی دیده ایم. در این فیلم هیچ دیدگاهی بیان نمی شه به خاطر همین تماشاگران برداشتای متفاوت و مختلفی از اون دارن.

۱۰- کوایدان (۱۹۶۴)

فیلم ترسناک اپیزودیک «کوایدان» (Kwaidan) به کارگردانی ماساکی کوبایاشی در سال ۱۹۶۴ براساس داستانایی از افسانه های ژاپنی ساخته شده.
مثلا قسمت «مو مشکی» (The Black Hair) این مجموعه، داستان یه سامورایی رو روایت می کنه که واسه ازدواج با یه زن پولدار دیگه، زنش رو طلاق میده. زن جدید اون بسیار سرد و بی تفاوته و اینجوری سامورایی واسه زن سابقش دلتنگ می شه.
همسر جدیدش از موضوع باخبر می شه و بین اونا درگیری اتفاق می افته و اینجوری سامورایی تصمیم میگیره که پیش زن قبلی خود برگرده.

نوشته دیگر :   نکته های خرید جاکفشی و کمد دراور

در برگشت به خونه ایشون با واقعیتی خوفناک و ناخوشایند مواجه می شه.
هر کدوم از داستانای متفاوت این فیلم روایتی ترسناک از یه افسانه و داستان قدیمی ژاپنیه. «کوایدان» یه فیلم ترسناک سنتی خوش ساخته که بر خلاف قدیمی بودن اما از تماشای اون لذت هستین.

۹- هاوسو (۱۹۷۷)

فیلم ترسناک «هاوسو» (Hausu) به معنی «خونه» یکی دیگه از فیلمای ترسناک ژاپنیه که از کلاسیکای این ژانر به حساب اومده و در سال ۱۹۷۷ به وسیله نوبوهیکو اوبایاشی ساخته شده.
این فیلم رو یه فیلم ترسناک کالت سنتی می شناسن که یکی از ویژگیای منحصر به فردش بازیگران آماتور اون هستن. «هاوسو» داستان یه زن جوون رو روایت می کنه که همراه با ۶ نفر از همکلاسی هاش به خونه خاله مریض خود در مناطق دهاتی میره و بدون این دست اون دست کردن با اتفاقات ترسناک و عجیب مواجه می شه.
هر کدوم از شخصیتای داستان اسم منحصر به فردی دارن که شخصیت اونا رو میگه؛ مثلا «قشنگتر»، «ترانه»، «استاد»، «کونگ فو» و چیزای دیگه ای به جز اینا. یدونه یدونه این دختران به تصرف این خونه جن زده در میان.

در این فیلم یه گربه ترسناک و شرور و داستانی ترسناک هست که کمتر در مورد اون توضیح داده می شه.
فیلم «هاوسو» جلوه های خاص بسیار ناقص و ضعیفی داره که به گفته اوبایاشی از قصد به این شکل ساخته شدن تا بر ترس و حشت به وجود اومده به وسیله صحنه های فیلم اضافه بشه. هم اینکه این فیلم دارای وجود توهمیه و تماشای اون بسیار لذت بخشه. هر چند «هاوسو» در روزای اول اکران خود مورد توجه خیلی قرار نگرفت و نقدهای اون بیشترً منفی بودن اما به یکی از فیلمای کالت سنتی در میان فیلمای ترسناک ژاپنی تبدیل شد و طرفداران این فیلم، اونو به خاطر جدی نگرفتن مسایل و سبک خاصش ستایش می کردن. قسمت دوم این مطلب رو در مطلبی با عنوان «بهترین فیلم‌ های ترسناک ژاپنی تموم دوران که شما رو دچار وحشت می کنن [قسمت دوم]» بخونین.

۱۰ فیلم ترسناک و دلهره بیاری که هیچ وقت نباید به تنهایی نگاه کنین

۱۴ فیلم ترسناک مربوط به موجودات فضایی که دیدنشون خواب رو از شما می گیره

۱۷ فیلم ترسناکی که براساس داستانای واقعی ساخته شدن